קריסה? הטיסה לירח כמשל לטכנולוגיה

ארי טננבוים No Comments on קריסה? הטיסה לירח כמשל לטכנולוגיה

הטכנולוגיה צודעת קדימה ללא מעצורים כשהכל פרוץ וזמין מאי פעם | הרבי מליובאוויטש במכתב מיוחד על היחס של הטכנולוגיה לחיינו | וגם: מה עושים לפני שטסים לירח? | המכתב המלא

ירח ראש חודש שמיים עננים
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אמש משעות הצהריים המאוחרת עד לשעות הלילה המאוחרות קרסה רשת הווצאפ ועוד מספר רשתות חברתיות. בשעה שכולנו חיים בעידן שיש בו הכל, קל, זמין ומהר, הנה לנו עוד תזכורת קטנה כי לא הכל בשליטתנו.

ישנו מכתב יפה של הרבי מליובאוויטש, על היחס להתפתחויות הטכנולוגיות בדורנו שנותן לנו משל נהדר לחיים שחובה עלינו להגביל את כל השפע הזה:

וכך המכתב:

"…אחת הבעיות הכאובות ביותר של זמננו, והיא השכנוע העצמי שכאשר נעשים יותר מתקדמים ויותר מלומדים, לא זקוקים למחסומים ולהגבלות, או בסגנון אחר – מצוות לא-תעשה והחומרות שהיה צורך בהן כאשר האדם היה פראי, לא משכיל, לא תרבותי וכו' וכו'.

"המענה .. [ש]אדרבה: התקדמות וצמיחה באילו תחומים שרק יהיו בחיי האדם, חייבים להיות מלווים בהתקדמות וצמיחה בחייו הרוחניים, או בביטוי אחר – בחיי נשמתו, או ביתר פשטות – במוסר, חסידות וכדומה.

"ואדרבה: אם ההתקדמות הגשמית לא מלווה בהתקדמות בתחום הנשמתי, הדבר מנוצל במקרים רבים, ולמרבה הצער לעתים קרובות מאוד, הפוך מהתקדמות בחיי הנשמה; שהרי הופרע האיזון ביניהם, וההפרעה בהתקדמות רוחנית, במילים אחרת – הנסיגה לאחור בזה, בהכרח שתגרום בסופו של דבר גם לנסיגה ולהירוס בחיים הגשמיים."

ממשיך הרבי מליובאוויטש ונותן דוגמא: "למרבה הצער ראו בדורנו דוגמאות רבות לכך, ובלשון הכתוב חכמים המה להרע, שההוספה בחופש כפשוטו, שנוצלה כדי להשתחרר מכל מיני סייגים והגבלות, גרמה גם להתנוונות גשמית.

"ראוי לציין – כפי שכנראה גם הוא שמע – שבתכנון הטיסה לירח מחפשים להבטיח שאת החיידקים והוירוסים הרגילים על הארץ לא יקחו לשם, כי לא יודעים האם תחת התנאים ששורדים שם יוכלו לעמוד נגדם: וכך גם להיפך. תוך שמדמיינים טיול על הירח, מחפשים להבטיח [חיסון] נגד וירוסים מקומיים אפשריים. במילים אחרות: התקדמות עד לטיסה לירח חובה שתהיה מלווה בתוספת אמצעי בטחון והגבלות, ואין מחשיבים זאת כענין של נוחות, אלא זו נהיית שאלה קיומית."

מסיים הרבי מליובאוויטש: "זה הרי אותו רעיון ביחס להתקדמות בכל תחום טכנולוגי".

מקור: תרגום מאגרות קודש חכ"ו ע' ס ואילך ובאדיבות מכון 'אור החסידות'



0 תגובות